Basert på sine studenters utsagn, beskriver professor Welsch her hvordan den tradisjonelle skolen i liten grad appellerte til studentenes kreativitet, egasjement og motivasjon. I en seminargruppe av studenter oppga bare halvparten at de likte å gå på skolen, alle likte imidlertid å lære. Welch trekker av det konlusjonen at det må være noe galt når studentene liker å lære mens de "hater" å være en del av den institusjonen som skal stå for opplæringen. Professoren hevder at følgende "ligger i veggene" i et tradisjonelt undervisningsrom:
- Det å lære er å motta informasjon
- Informasjonen er knapp og vanskelig å finne
- Du stoler på at en autoritet gir god informasjon
- Autorisert informasjon er udiskuterbar
Kort oppsummert kan man si at "veggene", som samsvarer med studentenes forventninger, sier at man må adlyde og følge en autoritet. Han viser deretter til hvordan alle disse forventningene avviker fra virkeligligheten i dagens kunnskapssamfunn. Gjennom å tilpasse seg den nye virkeligheten, kan man få mer motiverte elever som i større grad blir reelle deltakere i læringsprosessen. Welch viser hvordan han som digital kompetent lærer benytter teknologi i opplæringen, både i smågrupper på omkring 10 studenter og i større seminargrupper på godt over hundre studenter. Gjennom praktiske eksempler viser han hvordan man kan oppnå både medvirkning og samarbeid gjennom å engasjere studentene i meningsfylte læringsaktiviteter. Jeg synes dette er en fasinerende foredrag, der professoren setter fingeren på mange forhold som bør være også er aktuelle i norsk skole. Vi er jo tross alt første land i verden som har definerte digital kompetanse som en av fem grunnleggende ferdigheter!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar